کبودی و قرمزی اطراف صورت بعد از رینوپلاستی

کبودی و قرمزی اطراف صورت بعد از رینوپلاستی

یکی از مهم ترین سوالات متقاضیان جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی در جلسات مشاوره زیبایی اطلاع از عوارض این جراحی و زمان بهبودی این عارضه ها می باشد. در این باره همواره سوالات زیادی شنیده شده و نگرانی های زیادی وجود دارد.

یکی از شایع ترین عارضه های جراحی رینوپلاستی را در می توان تورم و قرمزی پوست صورت به ویژه ناحیه دور چشم عنوان کرد. این تورم که به شکل کبودی نیز گاها دیده می شود، عارضه ای طبیعی است که عموما به علت جریان پیدا کردن خون از مویرگ ها به زیر پوست به وجود می آید.

تورم و قرمزی چشم فرد در اکثر مواقع چند هفته بعد از جراحی برطرف شده و مشکلی حادی برای فرد پیش نمی آید.

قرمزی و کبودی دور چشم بعد از جراحی بینی در ده روز اول جراحی ظاهر شده و بعد از این مدت به مرور زمان برطرف می شود.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

علت کبودی و قرمزی اطراف بینی بعد از رینوپلاستی

تورم و کبودی پس از عمل جراحی بینی به دلایل مختلفی رخ می دهد که شایع ترین دلیل آن جریان پیدا کردن خون از مویرگ ها به زیر پوست پس از جراحی است. این عارضه به اشکال مختلف بروز می کند و از تغییر رنگ خیلی خفیف زرد رنگ تا کبودی های شدید اطراف چشم ها امکان پذیر است.

علاوه به آن یکی دیگر از این دلایل مربوط به تکنیک و روش جراحی می شود. اینکه جراح از کدامیک از روش های جراحی بینی، استفاده کرده در میزان تورم بینی و قرمزی پوست دور چشم بعد از جراحی زیبایی بینی تا حدودی مشخص می شود.

کبودی و قرمزی اطراف چشم در اکثر مواقع نتیجه ی نشت خون از مویرگ ها به بافت زیر پوست اتفاق می افتد. بسته به این که چه میزان دستکاری روی استخوان های بینی صورت گرفته باشد و همچنین چه تکنیکی به کار رفته باشد و همچنین میزان کفایت سیستم انعقاد خون در بیماران میزان کبودی متفاوت است.

علت کبودی و قرمزی اطراف بینی بعد از رینوپلاستی

واکنش جسمی هر فرد در جراحی زیبایی بینی منحصر به فرد می باشد از این رو ممکن است میزان کبودی پس از عمل نیز در افراد مختلف متفاوت باشد. لازم به ذکر است امروزه با بهره گیری از تکنیک های جدید میزان آسیب رساندن به ساختار بینی مانند خونریزی بینی، تورم دور چشم، قرمزی پوست و … تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

کبودی و تورم دور چشم در اکثر مواقع پاسخ بدن به تغییراتی است که روی بافت و غضروف بینی ایجاد شده و با رعایت کردن برخی توصیه ها به مرور زمان برطرف می شود.

در حالت کلی تورم و قرمزی دور چشم به دلایل زیر به وجود می آید:

  • میزان تغییرات صورت گرفته بر روی غضروف بینی

همانطور که اشاره شد، کبودی و تورم دور چشم در اکثر موارد پاسخ بدن به تغییراتی است که روی بافت و غضروف بینی ایجاد شده است و این تغییرات رعایت کردن توصیه های جراحی زیبایی طی چند روز بعد از عمل برطرف می شود.

  • نشت خون از مویرگ ها به بافت زیر پوست

بسته به این که چه میزان دستکاری روی استخوان های بینی صورت گرفته باشد و همچنین چه تکنیکی به کار رفته باشد و همچنین میزان کفایت سیستم انعقاد خون در بیماران باعث می شود که میزان کبودی متفاوت باشد.

  • بالا بودن فشار خون بیمار در زمان جراحی

بالا بودن فشار خون بیمار در زمان جراحی در بسیاری از موارد با افزایش خون ریزی بینی شدن حین عمل و کبودی پس از آن همراه است.

  • نوع جراحی بینی

علت دیگر این تورم را نیز می‌ توان به نوع جراحی بینی نسبت داد. معمولا جراحی های بسته تورم کمتری را نسبت به جراحی‌ های باز ایجاد می‌ کنند.

  • انعقاد خون بعد از رینوپلاستی

انعقاد خون یا اصطلاحا دَلَمه شدن خون یکی از علل کبودی و قرمزی پوست صورت بعد از جراحی بینی یا رینوپلاستی محسوب می شود. این اتفاق از دو مسیر داخلی و خارجی موجب تبدیل فیبرینوژن به فیبرین، فعال شدن فاکتورهای انعقادی و تجمع پلاکت ها می‌ شود.

در صورت داشتن بیماری های ارثی و یا بیماری های خطرزا، پزشک و جراح خود را مطلع سازید، تا از تکنیک های درمانی مناسب بهره گرفته شود.

اگر تغییر رنگ پوست غیرعادی باشد و تورم ناشی از این کبودی نیز حالت عادی نداشته باشد، ممکن است نشان دهنده ی خونریزی بینی باشد. این وضعیت را به پزشک خود اطلاع دهید و طبق توصیه های او عمل کنید.

درمان کبودی و تورم دور چشم بعد از جراحی بینی

انجام کدام آزمایش پیش از رینوپلاستی توصیه می شود؟

یکی از آزمایش های لازم قبل از عمل بینی، آزمایش خون است که به منظور بررسی بیماری های انعقادی و سایر مشکلات خونی انجام می شود.

قبل از عمل بینی آزمایش خون انجام می شود و سطح هموگولوبین خون سنجیده می شود. هموگلوبین مسئول انتقال اکسیژن به اندام های بدن می باشد همچنین دی اکسید کربن را به ریه باز می گرداند.

سطح هموگلوبین پایین نشان دهنده کم خونی و پایین بودن تعداد گلبول های قرمز می باشد. به همین دلیل قبل از جراحی در صورت کم خونی بیمار با صلاحدید پزشک، برای وی مکمل های آهن تجویز می گردد.

درمان کبودی و تورم دور چشم بعد از جراحی بینی

همانطور که اشاره شد برای درمان تورم و کبودی بینی، لب، گونه‌ ها یا اطراف چشم بعد از جراحی بینی نیازی به درمان خاصی نبوده و این عارضه معمولا طی ده روز بعد از جراحی بینی به به طور کامل برطرف می شود.

برای تسریع در بهبودی ورم چشم ناشی از عمل بینی می توان به توصیه های زیر عمل کرد:

  • استفاده از کیسه‌ های یخ اطراف چشم

این عمل می‌تواند باعث بهبودی تورم در روزهای ابتدایی جراحی شود.

  • عدم استعمال دخانیات و مکمل های گیاهی که سبب رقیق شدن خون می شوند (حداقل دو هفته پس از جراحی)

استعمال دخانیات و مکمل های گیاهی که سبب رقیق شدن خون می شود و احتمال خونریزی را افزایش می دهد. توصیه می شود که یک هفته قبل و بعد از عمل بینی از مصرف آن خود داری کنید.

  • شست و شوی روزانه پوست صورت با سرم های مخصوص

شست و شوی مداوم صورت با سرم های مخصوص سبب ضدعفونی شدن پوست صورت شده و به تسریع بهبودی تورم دور چشم کمک می کند. (قبل از استفاده با پزشک خود حتما مشورت کنید)

  • اجتناب از تماس پوست صورت با مایعات داغ

در چند روز ابتدایی از تماس پوست صورت با مایعات داغ اجتناب کنید، چرا که می تواند باعث التهاب پوست صورت شود.

  • اجتناب از رژیم های غذایی سبک و سالم

یک رژیم غذایی خوب همراه با استراحت کافی، می‌ تواند به روند بهبودی التهابات پوستی کمک شایانی کند. همچنین سعی کنید از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از جراحی بینی از مصرف داروهایی از قبیل آسپرین و ایبوپروفن و همچنین کلیه مکمل های گیاهی که موجب رقیق شدن خون و افزایش ریسک خونریزی می شوند؛ خودداری نمایید.

  • انجام فعالیت بدنی های بدنی آهسته

راه رفتن و پیاده روی آرام (با صلاحدید پزشک) می تواند به کاهش تورم پوست صورت کمک کرده و احتمال لخته شدن خون را کاهش دهد. عموما توصیه می شود زمانی که کبودی های به وجود آمده در حین انجام فعالیت های روزانه مانند راه رفتن و فعالیت های بدنی آهسته این چنین با علایمی اعم از سرخی صورت، بالا رفتن درجه حرارت بدن، حالت تهوع، ضعف در حرکت چشم ها، اختلال بینایی و سرگیجه همراه باشند، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین خانم ها بهتر است حداقل به مدت یک هفته استفاده از لوازم آرایشی مخصوصا آرایش چشم پرهیز کنند چرا که در برخی موارد تماس مواد شیمیایی سبب تشدید التهاب پوست می شود.

مدت زمان برطرف شدن التهاب و تورم اطراف چشم

مدت زمان برطرف شدن التهاب و تورم اطراف چشم

روز اول

بلافاصله پی از جراحی بینی معمولا کبودی شدیدی وجود ندارد

روز دوم

یک روز پس از عمل بینی کبودی ها بیشتر شده و ورم بینی و کبودی پس از عمل بینی در روز دوم به اوج خود می رسد

روز سوم

به بعد: از شدت کبودی ها کاسته شد.

روز هفتم

بعد از یک هفته با برداشتن اسپلینت بینی و بخیه ها ، بخش بیشتر ورم و کبودی اطراف چشم نیز فروکش کرده است.

تخمین مدت زمان دقیق درمان کبودی بعد از جراحی بینی، به نوع پوست بیمار بستگی شدیدی دارد. به همین دلیل نیاز به معاینه پزشک متخصص دارد. از این رو در برخی موارد شاهد آن خواهیم بود که برخی افراد به هیچ وجه کبود نشده و برخی افراد نیز تا 2 ماه با کبودی های ناشی از رینوپلاستی دست و پنجه نرم می کنند.

روش های پیشگیری از کبودی بعد از جراحی بینی

اصلی ترین روش های جلوگیری از تشدید کبودی های صورت بعد از عمل رینوپلاتستی عبارتند از:

  • برای کاهش عوارض جراحی رینوپلاستی باید بهترین جراحی بینی مراجعه کنید.
  • از کشیدن سیگار و سایر دخانیات قبل و بعد از جراحی رینوپلاستی خود داری کنید.
  • پس از عمل استراحت کامل داشته باشید.
  • قبل و بعد از جراحی رینوپلاستی مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند: آسپرین و ایبوپروفن را متوقف کنید.
  • استفاده از مکمل های گیاهی مانند: ویتامین E و جینسینگ را قطع کنید.
  • از فشار دادن بینی و کبودی های به وجود آمده خودداری کنید.
  • باید از آرایش کردن و پوشاندن کبودی ها با محصولات آرایشی حداقل به مدت دو هفته اجتناب کنید.
  • حتما قبل و بعد از جراح بینی تغذیه مناسب داشته باشید.

همانطور که اشاره شد یکی از عارضه های شایع جراحی بینی تورم کبودی دور چشم انسان است

سخن آخر

همانطور که اشاره شد یکی از عارضه های شایع جراحی بینی تورم کبودی دور چشم انسان است. تورم و کبودی بعد از جراحی بینی به از عوامل مختلفی نشات می گیرد. شایع ترین دلیل تورم اطراف چشم پس از عمل جراحی بینی جریان پیدا کردن خون از مویرگ ها به زیر پوست پس از جراحی است.

علاوه به آن یکی دیگر از این دلایل مربوط به از تکنیک و روش جراحی می شود. اینکه جراح از کدام یک از روش های جراحی بینی، استفاده کرده در میزان تورم بینی و قرمزی پوست دور چشم بعد از جراحی زیبایی بینی تا حدودی مشخص می شود.

ورم بینی بعد از عمل جراحی زیبایی بینی یک امر معمولی در این فرایند می باشد و کاملا بی خطر است. از آنجایی که کبودی چشم بعد از جراحی بینی که نتیجه حاصل از وارد شدن آسیبی به سر یا صورت است. در این فرایند خون و مایعات دیگر در اطراف چشم تجمع کرده و کبودی چشم نتیجه ی متورم شدن و تیره شدن رنگ زیر چشم می باشد.

شما می توانید جراحی بینی خودتان را به دست جراحان مبا تجربه ما در تاپ کلینیک بسپارید و مطمئن باشید که بینی شما، به بهترین و جدید ترین شیوه جراحی خواهد شد.

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد عمل بینی می توانید با مشاوران متخصص ما در زمینه عمل های زیبایی در مرکز مشاوره تاپ کلینیک تماس گرفته و سوالات و ابهامات خود را در این مورد حل کنید و از خدمات مشاوره رایگان ما نیز بهرمند شوید.

09394216199

سوالات متداول

اصلی ترین دلایل تورم اطراف چشم انسان را توضیح دهید؟

میزان تغییرات صورت گرفته بر روی غضروف بینی – نشت خون از مویرگ ها به بافت زیر پوست – بالا بودن فشار خون بیمار در زمان جراحی – نوع جراحی بینی.

مدت زمان لازم برای بهبودی تورم و کبودی اطراف صورت در افراد به چه صورت می باشد؟

در اکثر موارد کبودی های موجود در اطراف چشم، از روز سوم به بعد به تدریج فروکش کرده و همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد پس از 7 الی 10 روز به کلی از بین می روند.

دسته‌بندی نشده



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹