معرفی پرکاربردترین تجهیزات پزشکی در اتاق عمل

معرفی پرکاربردترین تجهیزات پزشکی در اتاق عمل

افراد و مراجعان به کلینیک های زیبایی برای کسب نتایج بهتر همواره با صلاحدید پزشکان در آزمایشات و تست های مختلفی شرکت می کنند. این امور با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی مختلفی انجام گرفته که به ما کمک میکنند شرایط بیمار را طی  دوره های درمانی مشخص کنترل کنیم.

کاربرد این تجهیزات شامل موارد زیادی شده و از مهمترین آنها می توان به جلوگیری از آمبولی (ورود چربی به درون رگ های خونی) بیمار، کنترل فشار خون، استریل تجهیزات جراحی و ضد عفونی کردن بدن اشاره کرد.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با چند مورد از این تجهیزات آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

اهمیت استفاده از تجهیزات پزشکی اتاق عمل

همانطور که اشاره شد، پزشکان در طول جراحی از ابزارها و تجهیزاتی مختلفی برای انجام آزمایش و کنترل سلامت بیماران استفاده می کنند که این موارد از نقش تعیین کننده ای در سلامت بیمار برخوردار هستند.

از تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی شناخته شده در این زمینه می‌ توان به دستگاه فور، سینک اسکراب، ساکشن، کاپنوگراف و ماشین بیهوشی اتاق عمل اشاره کرد. تجهیزات نامبرده در غالب موارد برای کنترل عوارض و پاکسازی ناحیه جراحی مورد استفاده قرار می گیرند.

روشهای معمول زیبایی عبارتند از:

  • بزرگ کردن سینه (ماموپلاستی افزایشی)
  • کوچک کردن سینه (ماموپلاستی کاهشی)
  • تغییر شکل بینی (رینوپلاستی)
  • جابجایی چربی از نقاط خاص بدن (لیپوساکشن)
  • شکاف گوشه داخلی چشم (کانتوپلاستی)
  • لیفت بازو (براکیوپلاستی)

کاربرد استفاده از تجهیزات پزشکی اتاق عمل

آشنایی با تجهیزات پزشکی اتاق عمل

  • تخت اتاق عمل

تخت اتاق عمل یک تخت جراحی است که برای هر اتاق عملی ضروری است. تخت اتاق عمل معمولاً دارای سطح صاف است و مجهز به سیستم‌های قابل تنظیم برای تغییر ارتفاع، زاویه و موقعیت بدن بیمار است. هدف اصلی استفاده از تخت اتاق عمل، راحتی و استحکام بدن بیمار در حین عمل جراحی و دسترسی آسان به منطقه‌های مورد نظر جراح است.

  • چراغ سیالتیک یا (چراغ جراحی)

کار کردن با یک بیمار چالش‌برانگیز است، استفاده از چراغ‌های جراحی باعث می‌شود تا پزشک بتواند در نور کافی عمل جراحی را انجام دهد و بهترین توانایی خود را به‌کار ببرد.

  • پمپ دی وی تی (DVT)

افرادی که برای انجام جراحی زیبایی مجبور به تخلیه چربی از بدن خود باشند، با مراجعه به جراح پیکرتراشی نسبت به انتخاب روش مناسب برای خود این عمل مشاوره می کنند که در اکثر مواقع لیپوماتیک توصیه می شود. به ویژه زمانی که جراح مجبور به تخلیه حجم زیادی از چربی از بدن باشد احتمال بروز عوارضی مانند آمبولی بیشتر نیز می شود.

در این مرحله برای جلوگیری از ایجاد هر گونه عارضه از پمپ دی وی تی (DVT) استفاده می شود. پمپ های دی وی تی بر روی قسمت هایی از ران پا و کمر، حالتی مانند ماساژ آرام ایجاد کرده و با افزایش سوخت و ساز بافت های این قسمت به بهبود گردش خون و سایر مایعات بدن کمک می کنند.

لازم به ذکر است لخته شدن خون در بسیاری از موارد جدی گرفته نشده و تا زمانی که فرد به اورژانس مراجعه نکند، متوجه وجود این عارضه نمی شود.

  • دستگاه فور یا آون (Oven)

دستگاه فور در کلینیک های زیبایی برای ضدعفونی کردن و استریل ابزار جراحی استفاده می شود. این دستگاه برای پاکسازی آلودگی های مربوط به ابزارآلات موجود در اتاق عمل استفاده شده و به آن اصطلاحا اجاق گرمای خشک نیز گفته می شود.

وجود برخی از باکتری ها در اتاق عمل منجر به ایجاد عوارض جدی برای بیمار شده و منجر به ایجاد التهاب در او می شود. لذا لوازم و ظروف مصرفی در این محیط باید در محفظه ای تمیز و بدون آلودگی خشک و استریل شوند.

دستگاه فور یا آون (Oven)

  • دستگاه ساکشن (Suction)

مکانیزم عمل دستگاه ساكشن به این صورت است که با ایجاد خلا و فشار منفی شده، مایعات و ترشحات مورد نظر را از محل جراحی پاکسازی می نماید. از این وسیله برای برداشتن سریع محلول های شستشو از ناحیه زخم، تمیز و خشک نگه داشتن زخم برای مشخص شدن محل خونریزی، خارج کردن مایعات مترشحه از شکاف ایجاد شده برای جراحی استفاده می شود.

دستگاه ساکشن علاوه بر استفاده در اتاق عمل و کلینیک های زیبایی برای افرادی که دچار بیماری های مزمن تنفسی هستند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

  • سینک اسکراب ((Scrub Sink

این ابزار برای ضدعفونی کردن و پاکسازی دست ها قبل از عمل توسط کادر درمان مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت با انجام اسکراب دست، قبل از عمل، جراحان و کارکنان جراحی اقدامات لازم را برای کاهش و پاکسازی باکتری های زودگذر و ساکن انجام می دهند.

این امر تاثیر زیادی در کاهش عفونت های رایج ناحیه جراحی دارد.

سینک اسکراب ((Scrub Sink

  • دستگاه کاپنوگراف (Capnograph)

کاپنوگرافی از دسته تجهیزات گران قیمت کلینیک های زیبایی نیز به شمار می رود که با بررسی و مانیتور کردن فشار نسبی کربن دی‌ اکسید هوا، به پزشک اطلاعات مورد نیاز در مورد شرایط تنفسی بیمار را می دهد.

علاوه بر این موارد از دستگاه کاپنوگراف برای کنترل نحوه صحیح لوله گذاری و اطمینان از صحت قرار گیری آن در طول جراحی استفاده می شود.

  • دستگاه بیهوشی یا ماشین بیهوشی (Anaesthetic machine)

شاید بتوان پرکاربردترین دستگاه پزشکی مورد استفاده در جراحی های زیبایی را، ماشین بیهوشی نامید. این دستگاه با استفاده از جریان سنج اکسیژن و هوا و دی نیتروژن مونوکسید، گازهای O2 ،N2O را با گازهای بیهوشی مانند ایزوفلوران ترکیب کرده و در نهایت با فشار و جریان ثابت به بیمار منتقل می کند.

دستگاه بیهوشی یا ماشین بیهوشی (Anaesthetic machine)

  • دستگاه لیگاشور (Ligasure)

يکي از دستگاه هاي هموستاتيک است که با سوزاندن عروق مي تواند از خونريزي موضع جراحي جلوگيري کند. سيستم ليگاشور جز تجهیزات پرکاربرد آزمایشگاهی محسوب می شود که در عمل های جراحی متنوعی نیز مانند تیروئیدکتومی، تانسیلکتومی، هموروئیدکتومی، اسپلنکتومی، رزکسیون روده و موارد مشابه دیگر همچنین در لاپاراسکوپی استفاده می شود.

ساختمان این دستگاه از يک ژنراتور و يک سري لوازم و کلمپ ها تشکيل شده است. در اين سيستم، بافت هايي واجد شرايط، در بين کلمپ هاي دستگاه در سايزهاي مختلف قرار مي گيرند و بافت توسط ژنراتور ذوب مي شود.

سخن آخر

کلینیک های زیبایی برای انجام موفق جراحی های زیبایی و حفظ سلامتی مراجعین از یک سری تجهیزات و دستگاه های پزشکی استفاده می کنند که هر کدام برای دوره های درمانی مختلفی کاربرد دارند.

از جمله این تجهیزات می توان به پمپ های دی وی تی (DVT)، دستگاه فور، دستگاه ساکشن و دستگاه کاپنوگراف اشاره کرد.

در مقاله فوق سعی شد تا شما را با برخی از تجهیزات اتاق عمل آشنا کنیم، چنانچه سوال و یا دغدغه ای در این رابطه دارید، لطفا در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

تاپ کلینیک یکی از مجهز ترین کلینک های تهران میباشد که با 13 سال سابقه کاری درخشان آمده خدمات رسانی به شما عزیزان میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت و همچنین دریافت مشاوره رایگان از تاپ کلینیک میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید.

09394216199

سوالات متداول

از تجهیزات پزشکی پرکاربرد در جراحی های زیبایی به چند مورد اشاره نمایید؟

دستگاه ساکشن، دستگاه فور، دستگاه کاپنوگراف و پمپ های دی وی تی.

برای جلوگیری از عارضه آمبولی بعد از جراحی چربی، از چه ابزاری استفاده می شود؟

برای این منظور از دستگاه های مختلفی می توان استفاده کرد که معروفترین آنها دی وی تی (DVT) نام دارد. پمپ دی وی تی در حقیقت با فشار به اندام های پا و کمر، حالتی مانند ماساژ ایجاد کرده و به بهبود گردش خون، لنف و سایر مایعات بدن کمک می کند.

از کارکردهای دستگاه ساکشن در طول جراحی زیبایی به چند مورد اشاره کنید؟

پاکسازی محلول های شستشو از ناحیه زخم، تمیز و خشک نگه داشتن زخم برای مشخص شدن محل خونریزی و خارج کردن مایعات مترشحه از شکاف ایجاد شده برای جراحی در بدن.

دسته‌بندی نشده



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹