آیا درمان آلرژی های فصلی با جراحی بینی امکانپذیر است؟

آلرژی فصلی در بازه های مختلف سال به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن به برخی از ذرات معلق در هوا مانند گرده گیاهان با بروز علایمی آغاز می شود. این عارضه تنفسی عموما باعث خارش پوست، آبریزش بینی، عطسه و در برخی موارد قرمز شدن چشم‌ها می شود.

افرادی که از آلرژی و حساسیت فصلی رنج می برند همواره نسبت به تاثیر جراحی بینی (رینوپلاستی) بر شرایط تنفسی خود نگران هستند. چرا که بافت و غضروف بینی طی این عمل دستخوش تغییراتی شده و امکان دارد این تغییرات باعث تشدید مشکلات تنفسی فرد گردد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

منظور از آلرژی یا حساسیت فصلی چیست؟

آلرژی یا حساسیت فصلی به عارضه ای گفته می شود که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به عواملی مانند عطر و گرده گیاهان واکنش نشان می دهد. در فصول مختلف گیاهان گوناگونی شروع به گرده افشانی می کنند که در این میان گرده برخی از آنها ممکن است موجب تحریک سیستم ایمنی افراد شده و در نتیجه موجب بروز آلرژی های فصلی در افراد شود.

باید اشاره کنیم که این گرده ها کاملا بی ضرر هستند و تنها باعث تحریک دستگاه تنفسی فرد برای چند روز می شوند. حساسیت فصلی صرفا از گیاهان نشات نگرفته و گاها دیده می شود افراد ممکن است نسبت به برخی داروها، نیش حشرات، گرد و غبار و حتی بوی غذا نیز حساسیت داشته باشند.

به طور مثال بعضی خوراکی ها مانند شیر گاو، سویا و جوانه گندم می توانند موجب بروز حساسیت در افراد شوند.

منظور از آلرژی یا حساسیت فصلی چیست؟مشکلات آلرژی در حالت کلی به دو دسته آلرژی فصلی و آلرژی سالیانه تقسیم می شود. در آلرژی فصلی فرد در برخی فصول سال (عموما بهار و پاییز) دچار برخی حساسیت ها شده و با علایمی مانند آبریزش بینی، عطسه و خارش گلو دست و پنجه نرم می کند.

حساسیت فصلی به طور کلی به عوامل موجود در طبیعت مانند چمن، گرده‌ی گل و بذر گیاهان مرتبط است.

همچنین گروهی از عوامل دیگر نیز وجود دارند که باعث حساسیت سیستم ایمنی می‌ شوند مانند:

• دود (به ویژه زمان آتش‌سوزی در فصل تابستان و استفاده از شومینه در فصل زمستان)
  • گزش و نیش حشرات (معمولاً در فصل بهار و تابستان)
  • وجود کلر در استخرهای روباز یا سربسته

علائم آلرژی فصلی

• آب ریزش بینی
  • عطسه
  • سرفه
  • قرمزی و تورم پلک چشم
  • گرفتگی بینی

تاثیر جراحی بینی بر آلرژی فصلی

همانطور که اشاره شد، افرادی که متقاضی جراحی زیبایی بینی هستند ممکن است به بیماری های تنفسی مختلفی مانند نفس تنگی، مشکلات ریوی و آلرژی های فصلی مبتلا باشند و نسبت به تاثیر جراحی بینی بر شرایط تنفسی خود دچار نگرانی باشند.

در این مورد باید اشاره کنیم آلرژی فصلی در نزدیک به 20% افراد جامعه وجود داشته و صرفا شدت علائم آن ممکن است در افراد متفاوت باشد. چرا که گرده افشانی گلها به طور طبیعی باعث ایجاد واکنش در سیستم ایمنی انسان می شود.

لذا عارضه نامبرده به عنوان یکی از مشکلات رایج در میان افراد جامعه محسوب شده و به هیچ عنوان مانعی برای انجام عمل بینی نمی تواند باشد.

در این موارد پزشک با انجام یک سری سوالات از بیمار در مورد شدت آلرژی او مانند آب ریزش بینی، نفس تنگی، سرفه و سایر موارد نسبت به کنترل این علائم اقداماتی را انجام می دهد. به عنوان مثال به فرد توصیه می شود که حداقل یک نصفه روز قبل از جراحی از داروهای ضد آلرژی و اسپری های کورتن دار استفاده نماید.

همچنین امکان دارد در برخی موارد پزشک تصمیم بگیرد حین عمل جراحی بینی از روش های خاصی استفاده کند تا علائم آلرژی مانند آب ریزش و ترشح پشت حلق بعد از عمل کم تر شود.

نقش جراحی بینی در رفع عوارض آلرژی

جراح بینی نقش مهمی در رفع عوارض آلرژی دارد. آلرژی‌ها ممکن است باعث ایجاد عوارضی مانند عطسه، سرفه، خارش چشم و بینی، تورم صورت و سایر علائم ناخوشایند شوند. در صورتی که عوارض آلرژی به صورت مزمن و شدید باشند و به طور قابل توجهی کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهند، جراح بینی ممکن است به عنوان گزینه‌ای برای رفع این عوارض در نظر گرفته شود.

بسیاری از عوامل آلرژن‌زا در هوا قابل تشخیص هستند و باعث ایجاد التهاب در بینی و سایر قسمت‌های صورت می‌شوند. جراح بینی ممکن است با اجرای فرآیندهای جراحی مانند جراحی ترمیمی (Rhinoplasty)، تورم‌ها و التهابات موجود در بینی را کاهش داده و عوارض آلرژی را بهبود بخشد. به عنوان مثال، در صورت وجود تورم‌های ناشی از آلرژی در دستگاه تنفسی، جراح ممکن است باعث بازگشایی مجدد مسیر هوایی شود و تنفس راحت‌تر را فراهم کند.

بنابراین، نقش جراح بینی در رفع عوارض آلرژی شامل کاهش التهابات و تورم‌ها، بهبود ساختار بینی و بازگشایی مسیر تنفسی به شکلی صحیح بسیار حائز اهمیت است.

• اجتناب از قرار گرفتن طولانی در معرض گرده های آلرژن مانند گرده گیاهان و گل ها
  • استفاده از داروهای ضد آبریزش و گرفتگی بینی که با ایجاد انقباض در عروق باعث بهبود موقت گرفتگی بینی می شوند.
  • اجتناب از حضور طولانی مدت در هوای آلوده
  • مصرف داروهای آنتی هیستامین خوراکی (با مشورت پزشک)
  • شستشوی مرتب و مداوم بینی با سرم

آیا افراد مبتلا به آلرژی نیز می توانند عمل بینی انجام دهند؟

همانطور که اشاره شد افرادی که مبتلا به آلرژی های فصلی هستند، نیازی نیست نسبت به انجام جراحی زیبایی بینی نگرانی داشته باشند. ولی بهتر است قبل از انجام جراحی مصرف داروهای ضد حساسیت را آغاز کرده و تا چند ماه پس از عمل بینی ادامه دهند.

آیا افراد مبتلا به آلرژی نیز می توانند عمل بینی انجام دهند؟

سخن آخر

آلرژی یا حساسیت فصلی عارضه متداولی است که در نزدیک به 20 درصد افراد جامعه دیده شده و طی فصول خاصی از سال با علایمی مانند آبریزش بینی، عطسه، سرفه و تنگی نفس بروز پیدا می کند.

این مشکل برای افراد در زمان انجام جراحی بینی مشکلی ایجاد نکرده و صرفا پزشک نسبت به کنترل علائم آلرژی فصلی در دوره نقاهت جراحی توصیه هایی انجام می دهد. چرا که در صورت واکنش بدن در هفته های ابتدایی جراحی ممکن است مشکل جدی در روند ترمیم بافت های آسیب دیده بینی به وجود آید.

افرادی که آلرژی فصلی دارند معمولا به گیاهانی حساسیت دارند که در طول سال با آنها در تماس هستند. بهترین روش جلوگیری از این آلرژی اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زا و همچنین مصرف داروهای آنتی هیستامین خوراکی و شستشوی مداوم بینی با سرم های مخصوص است.

چنانچه سوال و یا ابهامی در رابطه با نحوه تاثیر جراحی زیبایی بینی بر مشکلات تنفسی افراد مانند آلرژی فصلی داشته باشید میتوانید از طریق شماره زیر با کارشناسان ما در تاپ کلینیک تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما نیز بهرمند شوید، همچنین میتوانید سوالات خود را در قسمت نظرات با مشاوران تاپ کلینیک به اشتراک بگذارید.

از علائم بروز آلرژی فصلی در افراد به چند مورد اشاره نمایید؟

آب ریزش بینی – عطسه – سرفه – قرمزی و تورم پلک چشم – گرفتگی بینی

آیا آلرژی فصلی می تواند تاثیر منفی در نتیجه جراحی زیبایی بینی داشته باشد؟

خیر، این عارضه به خودی خود باعث ایجاد تاثیرات خاصی در نتیجه جراحی بینی نشده و صرفا برای کنترل علائم آن در چند هفته ابتدایی بعد از جراحی توصیه هایی مانند مصرف داروهای مختلف توسط پزشک انجام می شود.

از شاخص ترین روش های پیشگیری و درمان آلرژی فصلی در دوران نقاهت جراحی به چند مورد اشاره نمایید؟

دسته‌بندی نشده