تفاوت رینوپلاستی با جراحی بینی چیست؟

تفاوت رینوپلاستی یا جراحی بینی

رینوپلاستی در واقع یکی از روش‌های جراحی بینی است که در ایران هم بسیار رایج بوده و کمترین عوارض را به همراه دارد. رینوپلاستی همان جراحی پلاستیک بینی است و همانطور که مشخص است از دو کلمه رینو و پلاستی تشکیل شده است.

رینو به معنای بینی و پلاستی به معنای اصلاح یا زیبا کردن است. رینوپلاستی در واقع اندازه بینی را تغییر می‌دهد که این تغییر تنها شامل کوچک شدن بینی نبوده و گاها می تواند باعث افزایش حجم بینی شود.

بینی هایی که دارای پرهای باز هستند و یا افرادی که سوراخ بینی بیش از اندازه گشادی دارند می توانند با استفاده از رینوپلاستی تغییرات اساسی را در ظاهر بینی خود ایجاد کنند.رینوپلاستی یا جراحی بینی

علاوه بر این، اگر چهره شما تنها نیاز به تغییر زاویه بین لب بالایی و بینی داشته باشد، می توان از رینوپلاستی استفاده کرد.

به طور کلی رینوپلاستی برای اصلاح کردن مشکلات تنفسی و یا ظاهری بینی بیمار به کار برده می شود که از جمله این مشکلات می‌توان به درمان پولیپ بینی، انحراف بینی و یا شکستگی آن اشاره کرد.

در ادامه می خواهیم به بررسی رینوپلاستی و تفاوت آن با جراحی بینی بپردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رینو پلاستی و جراحی بینی و مشاوره و رزرو میتوانید از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

رینوپلاستی چه مشکلاتی را برطرف میکند؟

در رینوپلاستی ایراد های مختلفی از بینی را می توان برطرف کرد از جمله:

  • بزرگ بودن اندازه بینی
  • قوزدار بودن بینی
  • افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه  بینی ولب
  • پهن بودن بینی
  • بزرگ بودن سوراخ های بینی
  • جعبه ای شکل بودن نوک بینی
  • زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت
  • دررفتگی تیغه بینی و غیر قرینه بودن بینی
  • دو شاخه بودن نوک بینی
  • دماغ زین اسبی که در اثر ضربه های قبلی و یا عمل جراحی انحراف تیغه بینی به وجود آمده است
  • بدشکلی های به وجود آمده بعد از عمل جراحی

مشکلات جراحی بینی

خیلی از کسانی  که به دلیل عدم انتخاب درست با مشکلات مختلفی بعد از جراحی بینی مواجه میشوند که باعث می شود سرانجام از نتیجه حاصل از جراحی ناراضی باشند. این مشکلات شامل موارد زیر می باشد:

  • فرورفتگی پره‌های بینی: جراح به دلیل اینکه برای جمع کردن نوک بینی بیش از اندازه غضروف از بینی بر میدارد این مشکل و عارضه ناخوشایند به وجود می آید.
  • برداشت بیش از اندازه پوست پره های بینی: این مشکل هم از نظر ظاهری برای ساختار بینی تأثیر منفی می‌گذارد چرا که به دلیل برداشتن زیادی از پره های بینی و حذف چین بین بینی و باقی ماندن صورت اثر بخیه ها بر روی پوست تنگی بیش از اندازه‌ای برای سوراخ های بینی ایجاد میشود و با گذشت زمان ممکن است مشکلات تنفسی نیز ایجاد شود.
  • تورفتگی پره وسطی بینی: هنگامی که به دلیل برداشتن بیش از اندازه غضروف، تیغه میانی پره داخلی بینی از حالت طبیعی خود خارج می‌شود، بر ظاهر نیمرخ بینی بیمار تاثیر بسیار بد و ناخوشایندی میگذارد. لازم به ذکر است ازنظر معیارهای زیباشناسی باید نیمرخ پره وسطی بینی در ورای پره های جانبی بینی مشاهده شود.
  • خوکی شدن فرم بینی: این مشکل زمانی به وجود می آید که جراح با برداشت بیش از اندازه غضروف قسمت پایینی بینی و همچنین حذف پوست باعث می شود نوک بینی بیش از اندازه سر بالا شود و به اصطلاح مدل (خوکی بینی) به خود بگیرد.
  • باریک شدن بیش از اندازه نوک بینی: یکی دیگر از نکات مهمی که باید برای حفظ زیبایی بینی رعایت شود، متناسب بودن پهنای بینی با دیگر قسمت های بینی است. بطوری که اگر نوک بینی بیش از اندازه باریک شود و متناسب با قسمت بالایی بینی نباشد، بر روی زیبایی ظاهری بیمار تاثیر منفی خواهد گذاشت و حتی ممکن است بروز مشکلات تنفسی را هم به همراه داشته باشد.

 

جراحی بینی

تفاوت رینوپلاستی سنتی و رینوپلاستی مدرن

رینوپلاستی سنتی و رینوپلاستی مدرن دو نوع متفاوت از جراحی بینی هستند که تفاوت های مشهودی هم با یکدیگر دارند.

در روش سنتی تنها کوچک‌شدن و ظاهر بینی اهمیت دارد. در این روش بخشی از غضروف بینی برداشته شده و استخوان ها هم خورد می شوند که امروزه این روش به خاطر مشکلات و عوارض بسیار زیادی که به وجود آوردند تا حد بسیار زیادی کنار رفته است.

با پیشرفت علم پزشکی، اعتقاد بر این است با بخیه زدن و شکل دادن می توان ظاهر و عملکرد غضروف ها را بهبود بخشید. در نتیجه در رینوپلاستی مدرن هدف این است تا جای ممکن کمترین میزان غضروف برداشته شود.

علاوه بر این در روش رینوپلاستی مدرن عوارض بعد از عمل هم بسیار کاهش پیدا کرده و نسبت به رینوپلاستی سنتی روش کم خطر تری است.

رینوپلاستی چه تغییراتی را می تواند بر روی بینی ایجاد کند؟

تغییراتی از جمله:

  • صاف کردن برجستگی ناشی از ضربه در قوزک بینی
  • کاهش طول نوک بینی بلندتر از پیشانی
  • کوچک کردن و اصلاح بینی بزرگ و پیازی شکل
  • باریک کردن بینی ای که برای عرض صورت پهن است
  • کاهش اندازه بینی که خیلی بزرگ است
  • بازگرداندن تقارن به بینی آسیب دیده و اصلاح مشکلات تنفسی با باز کردن مجاری مسدود شده بینی

اصلاحات بینی

چه افرادی می توانند از رینوپلاستی استفاده کنند؟

مردان و زنان در هر سنی می توانند جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) انجام دهند. همچنین تغییر شکل بینی یکی از محبوب ترین روش های جراحی زیبایی برای نوجوانان است.

جراحان زیبایی مراقبت های ویژه ای در هنگام انجام عمل جراحی زیبایی بر بیماران که سن پایین تری دارند انجام می دهند و همچنین آمادگی بیماران را برای انجام عمل مورد بررسی قرار می دهند.

به طور فیزیکی معمولا در حدود ۱۴ سالگی برای دختران و ۱۶ سالگی برای پسران، رشد بینی تکمیل می شود. همچنین بیماران جوان باید بلوغ احساسی و درک درستی از روند جراحی زیبایی را داشته باشند.

برای بیماران درهر سنی، انتظارات واقع بینانه از عمل جراحی زیبایی بینی بسیار حائز اهمیت است. جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) می تواند به شما کمک کند ظاهر بینی خود را از حالت موجود بهبود ببخشد.

اما نمی تواند بینی شخص دیگری را به شما بدهد. جراح زیبایی بینی ماهر و با تجربه برای شما توضیح می دهد که چه چیزی برای شما پیش می آید و به شما کمک می کند که بینی طبیعی خود را با ویژگی های منحصر به فرد خود داشته باشید.

نبود مشکل تنگی نفس

همانطور که گفته شد، در قدیم رینوپلاستی به روش سنتی انجام می‌شد که به آن روش تخریبی هم می‌گفتند. نحوه انجام آن به این صورت بود که قسمت اعظم غضروف ها در آورده شده و استخوان های بالای بینی شدیداً شکسته و خرد می شد.

در روش تخریبی بیشتر اوقات پره های بینی به داخل فرو رفته و هنگام تنفس صدایی شنیده می‌شد که درمان این عارضه هم بسیار مشکل بود. اما امروزه اعتقاد پزشکان برای این است که باید میزان برداشت غضروف‌ها حداقل باشد.


بیشتر بخوانید: علت ورم بینی پس از رینوپلاستی و روش های کاهش آن


موضوع تنفس بعد از جراحی بسیار مهم است و بیماران باید به آن اهمیت زیادی بدهند. اگر بینی خیلی باریک شود، تنفس سخت خواهد شد.

گاهی اوقات بیماران از پزشک می‌خواهند که به اصطلاح اقدام به عروسکی کردن بینی کند. در حالی که به این نکته توجه ندارند این کار منطقه عبور هوا را از بین برده و بیمار دچار گرفتگی شدید بینی می شود.

جراحی زیبایی بینی

آیا عمل رینوپلاستی خطر دارد؟

تبلیغات مثبت و منفی بسیاری علیه رینوپلاستی انجام می شود. اما حقیقت این است که اگر فردی که جهت عمل رینوپلاستی کاندیدا می شود، به خوبی معاینه شده و تمام موارد احتمالی آن بررسی شده و در آخر تکنیک مناسبی برای جراحی او انتخاب می شود، بیمار با عارضه مهمی مواجه نخواهد شد.

البته باید به این نکته هم توجه کنید که هر عمل جراحی همیشه عوارضی را در پی خواهد داشت و این مورد اجتناب ناپذیر است. اما با رعایت نکات گفته شده و همچنین انتخاب پزشک با تجربه و متبحر می توان ریسک عمل را کاهش داد و با حداقل عوارض رو به رو شد.

چه توقعی باید از جراحی رینوپلاستی داشت؟

نتایج رینوپلاستی بعد از گذشت مدتی حاصل میشود و حدود چند ماه باید برای مشاهده نتیجه نهایی صبر کرد. گاهی اوقات یک سال طول می‌کشد تا ورم حاصل از جراحی کاهش پیدا کند. به گفته پزشکان ممکن است برخی از افراد بیش از یک سال برای مشاهده نتیجه نهایی عمل صبر کنند. اما اگر بعد از مدت زمان مشخص شده توسط پزشک هنوزهم با مشکلات ظاهری بینی مواجه باشید میتوانید بعد از مشورت با یک پزشک متخصص برای انجام رینوپلاستی ترمیمی اقدام کنید.

توصیه جراحان تاپ کلینیک

عمل بینی تنها برای زیبایی نیست و به منظور بهبود عملکرد بینی نیز کاربرد دارد. هنگامی که برای عمل زبیایی به کلینیکی مراجعه می کنید از کلمه رینوپلاستی بجای جراحی بینی استفاده کنید تا منظورتان را به درستی برسانید.

توجه داشته باشید که انتخاب یک جراح خوب که به بهترین شکل راهنماییتان کند یکی از فاکتورهای مهم رینوپلاستی است.

بهترین مشاوره را از جراحان تاپ کلینیک بخواهید.

در پایان

در این مقاله ضمن مقایسه رینوپلاستی با جراحی بینی به آشنایی با آنها نیز پرداختیم، در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهامی در این زمینه  و سایر زمینه های زیبایی و همچنین برای دریافت مشاوره هایی تخصصی میتوانید از طریق شماره زیر با متخصصین تاپ کلینیک در ارتباط باشید.

09394216199

سوالات متداول جراحی زیبایی بینی

در چه سنی می توان رینوپلاستی انجام داد؟

از سن 14 سالگی می توان برای رینوپلاستی اقدام کرد اما بهتر است که تا دوران بلوغ صبر نمایید.

رژیم غذایی بعد از عمل چگونه باید باشد؟

در روزهای اولیه از غذاهای جویدنی و سفت خودداری کنید بهتر است از غذاهای آبکی و شل استفاده کنید.

آیا عمل رینوپلاستی درد دارد؟

رینوپلاستی تحت بی هوشی انجام می گیرد و هیچگونه دردی را احساس نخواهید کرد. بعد از جراحی ممکن است کمی درد داشته باشید که با استفاده از مسکن قابل کنترل است.

آیا عمل بینی عوارض دارد؟

عمل بینی یک سری عوارض دارد که با انتخاب بهترین جراح و همچنین رعایت مراقبت های بعد و قبل از عمل می توانید آن را به حداقل ترین برسانید.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹