علت خونریزی بینی بعد از جراحی بینی | سوزش داخل بینی بعد از عمل

علت خونریزی بعد از جراحی بینی

عموما قسمت زیادی از سوالات مراجعان جراحی بینی، اطلاع از عوارض احتمالی این جراحی مانند خونریزی و میزان خطر آن برای فرد است. قبل از پاسخ به این سوالات بهتر است بدانیم، در جریان این جراحی بافت بینی دستخوش تغییرات شده و بسته به میزان دستکاری جراح، شرایط بهبودی فرد نیز میتواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال در جراحی های ترمیمی اصلاحات بیشتری بر روی ساختار غضروف بینی انجام گرفته و طبیعتا دوره نقاهت این جراحی شرایط متفاوتی خواهد داشت. در حالت کلی شرایط و عوارض جراحی بینی بسته به شرایط فرد و تخصص جراح متفاوت بوده و در اکثر موراد در بازه زمانی محدودی با انجام یک سری مراقبت های ویژه قابل درمان می باشد.

یکی از شایع ترین عارضه های جراحی بینی در چند هفته ابتدایی، خونریزی بینی است، که در ادامه این مقاله به توضیح دلایل و شرایط درمان این عارضه خواهیم پرداخت.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

علت خونریزی بعد از جراحی بینیخونریزی بعد از جراحی بینی

همانطور که اشاره شد خونریزی بینی یکی از عوارض شایع جراحی بینی می باشد که احتمال رخ دادن آن حین عمل و بعد از عمل وجود دارد. در بینی انسان عروق خونی زیادی وجود داشته که پاره شدن و آسیب دیدن هر یک آنها می تواند باعث خونریزی بینی شود. به همین جهت پزشک جراح حین عمل نهایت تلاش خود را می کند تا به عروق خونی آسیبی وارد نشده و میزان خونریزی فرد را به حداقل برساند.

به طور میانگین هر فرد در حین عمل بینی حدود ۵۰ میلی لیتر خون از دست می دهد که در مواردی امکان دارد این میزان به دلیل فشار خون بالا افزایش پیدا کند. یکی از نکات مورد توجه پزشک در حین جراحی زیبایی ثابت نگه داشتن و کنترل فشار خون فرد است تا به این طریق از دست دادن خون فرد به حداقل برسد.

دلایل خون ریزی بینی بعد از جراحی

فشار خون بالا

یکی از اصلی ترین دلایل خون ریزی بینی بعد از جراحی فشار خون بالای فرد است. در مواردی که  فرد سابقه ابتلا به بیماری فشار خون مانند بیماری مادرزادی اختلال انعقاد خون داشته باشد و یا در معاینات پیش از عمل، تپش قلب و فشار خون نسبتا بالایی برای او گزارش شود، پزشک توصیه هایی را جهت اطلاع فرد در مورد جراحی و دوره نقاهت به او می نماید.

– مصرف آسپرین و داروهای ضد انعقاد خون

مصرف آسپرین و داروهای ضد انعقاد خون پس از جراحی زیبایی بینی باعث خونریزی بینی می شود. داروهایی مانند ایپوبروفن، دیکلوفناک، ناپروکسن و پیروکسیکام تا حدودی دارای چنین اثری هستند. این داروها که عموما به عنوان مسکن از آنها استفاده میشود، برای متقاضیان جراحی بینی مناسب توصیه نشده و بخصوص در فاصله انجام جراحی، بهتر است از مصرف این داورها اجتناب شود.

عکس کارت ملی شناسنامه و‌رضایت خانوادهعموما پزشکان توصیه میکنند که مصرف داروهای ضد انعقاد خون حدود سه هفته قبل از جراحی بینی متوقف شود.

انحراف شدید بینی فرد

عموما خونریزی بینی پس از عمل جراحی در افرادی که انحراف شدید بینی داشته باشند مشاهده می شود. چراکه انحراف شدید بینی باعث می‌شود اقدامات بیشتری بر روی ساختار بینی فرد انجام شده و در نتیجه احتمال پارگی عروق خونی افزایش یابد.

خشکی بینی بعد از جراحی

خشکی بینی سبب التهاب مخاط بینی می شود و تداوم این مشکل ترک خوردن مخاط، خونریزی بینی، خشکی و اختلال در عملکرد بینی را در پی خواهد داشت. به همین دلیل توصیه میشود، پس از جراحی بینی تا مدتی روزانه ۳ مرتبه بینی خود را بر سرم مخصوص شست و شو دهیم.

– داروهای بیهوشی

داروهای بیهوشی که در جراحی بینی مورد استفاده قرار می گیرند، تاثیر غیرمستقیم زیادی روی خونریزی بعد از عمل دارند. روند اثرگذاری این داروها به این صورت است که فشار خون به تدریج بالا رفته و فرد دچار حالت تهوع و دردهای ناشی از تاثیرات منفی مواد بیهوشی میشود.

دلایل استفاده از تامپون بعد از جراحی بینی

بعد از حراجی بینی به دلایل زیر از تامپون استفاده میکنند:

  1. جلوگیری از خون ریزی: حراجی بینی ممکن است باعث خونریزی ناشی از شکستگی عروق کوچک در داخل بینی شود. استفاده از تامپون می‌تواند به جذب خون و کاهش خونریزی کمک کند.
  2. حفاظت در برابر عفونت: حراجی بینی ممکن است باعث ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها به دستگاه تنفسی شود. استفاده از تامپون ممکن است به عفونت جلوگیری کند و منطقه را در برابر عامل‌های آلودگی محافظت کند.
  3. راحتي بیمار: استفاده از تامپون پس از حراجی بینی ممکن است به بیمار احساس راحتی و آسایش بدهد، زیرا تامپون می‌تواند از تماس مستقیم با نسيج‌های داخل بینی جلوگیری کند.

چند توصیه برای جلوگیری و درمان خونریزی بینی

  • پرهیز از مصرف آسپرین و دارو های ضد انعقاد خون تا 3 هفته قبل از جراحی بینی
  • پرهیز از مصرف ویتامین چند روز قبل از جراحی بینی
  • استفاده از قطره جهت منقبض ساختن عروق بینی و خونریزی بعد از درآوردن پانسمان
  • استفاده از تامپون های مخصوص جراحی بینی
  • تعویض پانسمان در هنگام خونریزی بینی
  • پرهیز از فین کردن تا چند روز بعد از جراحی بینی
  • استفاده از کمپرسور یخ برای رفع التهاب و تورم نواحی کناری بینی
  • استفاده از سرم شست و شو به منظور جلوگیری از جمع شدن لخته خون داخل بینی
  • پرهیز از پایین نگه داشتن بیش از حد سر
  • پرهیز از دستکاری کردن حفره های ی بینی

عکس کارت ملی شناسنامه و‌رضایت خانواده

توصیه جراحان تاپ کلینیک

یکی از عوارض شایع جراحی بینی خون ریزی بینی در فواصل زمانی بعد از جراحی است. این اتفاق عموما به دلیل آسیب دیدن عروق خونی و پارگی عصب های بینی رخ می دهد.

برای این منظور، پزشک عموما با انجام معایناتی نظیر تپش قلب و فشار خون شرایط فرد را بررسی نموده و توصیه هایی برای آمادگی قبل از عمل می نماید. از مهمترین توصیه های پزشک پیش از جراحی بینی میتوان به دوری از داورهای ضدانعقاد خون اشاره کرد.

داروهای ضد انعقاد خون مانند  ایپوبروفن، دیکلوفناک، ناپروکسن و پیروکسیکام احتمال خونریزی بینی را افزایش داده و به همین دلیل توصیه می شود فرد تا مدتی قبل از جراحی نسبت به مصرف این داروها اجتناب کند.

سخن آخر

در این مقاله درباره خونریزی بعد از جراحی بینی صحبت کردیم و شما را با دلایل این خونریزی و راهکاری های جلوگیری از آن آشنا کردیم.

شما می توانید جراحی بینی خودتان را به دست جراحان با تجربه در تاپ کلینیک بسپارید و مطمئن باشید که بینی شما، به بهترین و جدید ترین شیوه جراحی خواهد شد.

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد عمل بینی با مشاوران متخصص ما در زمینه جراحی های زیبایی در مرکز مشاوره تاپ کلینیک تماس گرفته و سوالات و ابهامات خود را در این مورد حل کنید و از خدمات مشاوره رایگان ما نیز بهرمند شوید.

09394216199

سوالات تداول

عموما خون ریزی بینی بعد از جراحی بینی به چه دلایلی انجام میشود؟

خون ریزی بینی بعد از جراحی دلایل متفاوتی بر حسب شرایط هر فرد داشته و عموما از مورادی نظیر فشار خون بالا – مصرف و داروهای ضد انعقاد خون – انحراف شدید بینی– خشکی بینی بعد از جراحی و مصرف داروهای بیهوشی نشات میگیرد.

چگونه میتوان احتمال خونریزی بعد از جراحی بینی را کاهش داد؟

میزان خونریزی بینی بر حسب شرایط جراحی بینی متفاوت می باشد. در جراحی هایی که پزشک دستکاری زیادی بر روی غضروف بینی انجام داده و ساختار بینی دچار تغییرات زیادی شده باشد عموما عارضه هایی احتمالی نظیر خون ریزی بینی در چند روز ابتدایی جراحی بیشتر مشاهده شده و طول دوره نقاهت بینی افزایش پیدا میکند.

انحراف بینی چه تاثیری در خون ریزی بینی میتواند داشته باشد ؟

خونریزی بینی در افرادی که انحراف شدید بینی داشته باشند بیشتر از سایرین مشاهده می شود. چرا که انحراف شدید بینی باعث می‌شود اقدامات بیشتری بر روی ساختار بینی فرد انجام شده و در نتیجه احتمال پارگی عروق خونی افزایش یابد.

 

دسته‌بندی نشده



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹