نحوه از بین بردن جای زخم بعد از عمل بینی

بیشتر متقاضیان ما برای عمل جراحی بینی در جلسه مشاوره از نتایج جراحی سوال می کنند. یکی از مسائلی که متقاضیان با آن درگیر اند جای بخیه بعد از عمل است.

البته چون بینی در مرکز توجه قرار دارد نگرانی این افراد بخاطر جای بخیه یک امر منطقی است. اگر شما هم این دغدغه را  دارید این مطلب را از دست ندهید و بخاطر یک نگرانی کوچک زیبایی را از خود نگیرید.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت از تاپ کلینیک از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

جای بخیه بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی به دلیل ایجاد فیبروز در محل برش، کمی اختلاف بین پوست و سطح برش داده شده مشاهده می شود که البته این جای بخیه به  مرور زمان بهتر می شود.

توجه داشته باشید که بسته به نوع پوستتان ممکن است مقداری از این جای زخم باقی بماند که برای جلوگیری از این امر، جراح پماد و کرم هایی را تجویز می کند.

نکته مهم: از پمادهایی استفاده کنید که جراح تجویز می کند هیچگاه سر خود از هیچ پمادی استفاده نکیند چرا که جراح کاملا به نوع پوست شما آشنا است.

از بین بردن جای بخیه بعد از جراحی بینی

جراحی رینوپلاستی یک عمل پیچیده است و برای دیدن نتایج کامل آن ممکن است به یک سال زمان نیاز باشد. شما باید در این مدت مراقبت هایی را که جراح توصیه کرده است را به خوبی اجرا کنید تا دوره نقاهت کمتری داشته باشید.

یکی از این مراقبت ها که باید به آن دقت داشته باشید مراقبت از بخیه ها است که نحوه صحیح مراقبت از آن ها می تواند جای بخیه را از بین ببرد.

اما نحوه مراقبت از این بخیه ها چگونه است؟ در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم.

چگونه از بخیه های بعد از عمل بینی مراقبت کنیم؟

مراقبت و تمیز نگه داشتن بخیه ها بینی هم برای کم کردن دوره نقاهت و هم جلوگیری از عفونت مهم است سعی کنید بخیه های خارجی را تمیز و خشک نگه دارید.

بخیه های داخل بینی در حدود یک هفته بعد از عمل بینی حل می شوند. برخی از پمادها به خطوط بخیه داخل بینی کمک می کنند مثل پراکسیدهیدروژن و پماد آنتی بیوتیک.

نحوه استفاده از پماد آنتی بیوتیک به این صورت است که باید دو بار در روز به سوراخ بینی و ناحیه برش زده مالیده شود. البته توجه داشته باشید که رطوبت به بخیه های خارجی نرسد و باعث ایجاد عفونت نشود.

برای این کار در حین حمام بهتر است بینی خود را با یک تکه پلاستیک بینی بپوشانید سپس دوش بگیرید.

چه زمانی به جراح مراجعه کنیم؟

توجه به علائمی که بعد از جراحی به وجود می آید بسیار مهم است، زیرا نتیجه‌ی جراحی و مدت زمان دوره نقاهت عمل بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل توصیه پزشکان تاپ کلینیک این است که: درصورتی که زخم بخیه خونریزی یا عفونت داشت، یا اینکه بخیه‌های جذب شدنی در ۲ هفته بعد از جراحی جذب نشدند یا ورم جای بخیه بیشتر شد باید بیمار هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.

بطور کلی اگر دارای علائم زیر بودید سریعا با جراح خود تماس بگیرید تا به سرعت این موارد را رفع کند.

علائمی چون:

• خونریزی مداوم
  • قرمزی

ماساژ دادن جای زخم، خوب یا بد؟

بدن برای بستن برش ایجاد شده روی پوست لایه ای ضخیم از کلاژن تولید می کند تا جای زخم را پر کند.

بعد از جراحی بینی باید انتظار کمی جای زخم و اسکار را داشته باشید. اگر پوست بینی تان ضخیم باشد ممکن است بافت زخم بزرگ باشد و در نتیجه جراحی نیز تاثیر بگذارد.

ماساژ ناحیه اسکار باعث ضعف بافت اسکار می شود و در نتیجه به مرور باعث کم رنگ شدن آن نیز می شود.

یکی دیگر از مزایای ماساژ دادن جلوگیری از جمع شدن خون و مایعات در نواحی اطراف برش است و حتی به کاهش تورم و کبودی نیز کمک می کند.

چگونه از بخیه های بعد از عمل بینی مراقبت کنیم؟

جای زخم بینی را چگونه ماساژ دهیم؟

برای ماساژ جای زخم بینی توجه داشته باشید که زخم را تا زمانی که بهبود نیافته است را دستکاری نکنید. بهترین زمان برای ماساژ زخم حدود 10 الی 2 هفته بعد از عمل بینی است.

نحوه ماساژ:

نحوه ماساژ بینی به این گونه است که شما باید به آرامی پل بینی خود را بین دو انگشت اشاره خود بگیرید و به مدت چند ثانیه آن را نگه دارید.

در مرحله بعد پل بینی را به دو طرف بینی خود به آرامی بکشید. بعد از این کار چند ثانیه توقف کنید و به آرامی دوباره این کار را بکنید.

لیست کرم های رفع جای بخیه عمل بینی

همانطور که اشاره کردیم جراح برای بهبودی جای بخیه در عمل بینی یک سری پماد را برای شما تجویر می کند. این پمادها بسته به وضعیت پوست شما تعیین می شود.  این پمادها بعد از برداشتن پانسمان بینی انجام می گیرد.

این پمادها شامل:

• پماد تتراسایکلین چشمی
  • ویتامین آ د
  •  زینک اکساید
  • استراتامد
  • استراتادرم
  • سیکالفیت
  • جنتامایسین چشمی
  • رژودرم
  •  بایودرم
  • سیکاموزا
  • سیکاتریسیل
  • سیکا اکتیو

نحوه استفاده از این پمادها:

پماد تتراسایکلین چشمی و جنتامایسین چشمی در داخل بینی استفاده می شوند که برای جلوگیری از عفونت و التهاب نیز موثر هستند.

پماد زینک اکساید برای استفاده خارجی و روی پوست است که در رفع التهاب بخیه ها و کم کردن جای آن ها موثر هستند.

پمادهای دیگری که برای برطرف کردن التهاب و بهبود بافت پوست مناسب هستند و شما می توانید به مدت 1 الی 2 ماه و روزی یک مرتبه از آن استفاده کنید این پمادها شامل رژودرم، بایودرم، سیکاموزا، سیکاتریسیل و سیکا اکتیو هستند.

طریقه مصرف پمادهای ژل سلیکون

پمادهای حاوی ژل سلیکونی شامل استراتامد و استراتادرم  هستند که برای ترمیم جای زخم مناسب هستند. این پمادها را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. در ادامه نحوه استفاده از از این پمادها را شرح می دهیم.

نحوه استفاده این پمادها:

• در ابتدا محل زخم را تمیز کنید.
  • یک لایه نازک از پماد را روی زخم بمالید تا خشک شود.
  • در صورت پاک شدن پماد آن را روی پوست مجددا بمالید.

چند نکته برای استفاده از این ژل:

• این پماد باید 24 ساعت روی پوست باشد به همین دلیل بعد از خشک شدن آن را دوباره روی محل مورد نظر بمالید.
  • روی این کرم می توانید ضد آفتاب بزنید.
  • این کرم ضد آب است.
  • برای نتیجه بهتر این ژل را به مدت 60 الی 90 روز استفاده کنید.
  • برای ضدعفونی کردن محل زخم از این ژل استفاده نکنید.
  • بدون تجویز پزشک از این کرم استفاده نکنید.

لیست کرم های رفع جای بخیه عمل بینی

توصیه جراحان تاپ کلینیک

اگر نگران جای بخیه بعد از عمل بینی هستید باید بگوییم که این نگرانی بی اساس است و شما با مراقبت و ماساژ و همچنین استفاده از کرم و ژل هایی که جراح توصیه می کند می توانید جای زخم و اسکار را از بین ببرید.

بدون نگرانی زیبایی را به خود هدیه دهید. اگر در این مورد سوال دارید می توانید کامنت کنید یا برای مشاوره بیشتر با بهترین جراح های تهران همین حالا تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مطلب به طور کامل در مورد نحوه از بین بردن جای زخم بعد از عمل بینی صحبت کردیم. شما می توانید جراحی بینی خودتان را به دست جراحان با تجربه ما در تاپ کلینیک بسپارید و مطمئن باشید که بینی شما به بهترین و جدیدترین تکنیک جراحی خواهد شد و عوارض نامطلوبی بعد از جراحی حاصل نخواهد شد.

همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه میتوانید از طریق شماره زیر با کارشناسان ما تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان ما بهرمند شوید.

سوالات متداول اسکار بعد از عمل بینی

بخیه ها را چه موقع از بینی خارج می کنند؟

به طور معمول یک هفته بعد از جراحی بینی بخیه ها را از آن خارج می کنند.

برای جلوگیری از خیس شدن بخیه ها در حمام چه باید کرد؟

در حین حمام کافی است بینی خود را با یک تکه نایلون بپوشانید.

چرا سرخود نباید از پماد برای رفع جای اسکار استفاده کرد؟

جراح کاملا به نوع پوست شما آشنا است بنابراین بدون تجویز وی از هیچگونه پمادی استفاده نکنید.

رینوپلاستی