ورزش بعد از رینوپلاستی

فواید ورزش بر سلامت جسمی بر کسی پوشیده نیست ولی اگر شما جزو کسانی هستید که ورزش را به صورت جدی ادامه می دهید و از فرم بینی خود ناراضی هستید و از دوره نقاهت و یا مراقبت های آن می ترسید و یا می خواهید بدانید بعد از عمل می توانید فعالیتتان را ادامه دهید یا نه، با مطلب زیر با ما باشید.

جهت دریافت، مشاوره و رزرو میتوانید از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

علت جراحی بینی در ورزشکاران

عمل جراحی بینی برای اصلاح ایرادات چهره و یا به دلیل انحراف بینی و مشکلات تنفسی انجام می گیرد و علل شایع جراحی بینی در ورزشکاران به دلیل انحرافات بینی یا بد شکل شدن بر اثر ضربات به بینی انجام می گیرد.

آيا مي توان پس از عمل جراحي بيني به ورزش كردن ادامه داد؟

به طور كلي ورزش كردن پس از عمل بيني مانعي ندارد و محدوديت در انجام آن به نوع ورزش بستگي دارد.

اكثرا پزشكان، بيماران خود را به انجام فعاليت سبک توصیه می کنند و پیشنهاد می کنند که تا تكميل روند درمان، از انجام فعاليت هاي سنگين بپرهیزند.

ورزش بعد از رینوپلاستی

مراقبت بینی بعد از عمل جراحی

هرگونه فعاليت شما پس از عمل جراحي، بايد زير نظر پزشك متخصص انجام گيرد. اگر قصد ادامه فعاليت هاي سنگين پس از عمل جراحي را داريد بهتر است با پزشك خود مشورت كنيد.

در ادامه اين مقاله فعاليت هايي را كه مانعي پس از عمل بيني ندارند را باهم بررسي مي كنيم.

چه مدت پس از عمل بینی امکان ورزش وجود دارد؟

سوال متداولي كه براي اكثر ورزشكاران قبل از عمل رينوپلاستي پيش مي آيد، اين است كه بعد از چه مدتي مي توان به ورزش كردن ادامه داد؟ 

از آنجايي كه شرايط همه افراد يكسان نيست، نمي توان يك قانون كلي گفت.

در حالت كلي رعايت موارد زير برای ورزش کردن را در نظر بگیرید:

  • هفته اول: هيچ ورزش و فعاليتي نبايد انجام گيرد. پياده روي در فضاي آزاد توصيه مي شود.
  • هفته دوم: 25-0 درصد فعاليت ایرادی ندارد و بيماران قادر هستند ورزش هايي كه فشار كمي به بيني وارد مي كنند را انجام دهند.
  • هفته سوم: 25 -50 درصد فعاليت بطوری که می توانید شروع به زدن وزنه هاي سبك كنيد. انجام دادن حركات سبك يوگا در هفته سوم هيچ مانعي براي شما ندارد.
  • در نظر داشته باشيد ورزش هايي كه باعث افزايش ضربان قلب مي شوند، براي هفته سوم مناسب نيستند.
  • هفته چهارم: 50-75 درصد و فعاليت روزانه  خود را در هفته چهارم تا 75 درصد افزايش دهيد. در اين هفته مي توانيد كم كم شروع به برداشتن وزنه هاي سبك كنيد اما توجه كنيد نبايد فشار زيادي به بيني شما وارد شود.
  • هفته پنجم: 75-100 درصد فعاليت به صورتی که مانند گذشته به روال طبيعي ورزش و فعاليت خود برگرديد.
    يوگا، دوچرخه سواري، بدنسازي و شنا بدون شيرجه زدن، براي شما در اين هفته مناسب هستند. اما مراقب فشاري كه به بيني شما مي شود، باشيد.

ورزش بعد از رینوپلاستی

ورزش هایی که باید بعد از عمل بینی اجتناب شود

انجام هر گونه ورزش هاي سنگين كه موجب تماس مستقيم با بيني  شود، شما را از رسيدن به نتيجه مطلوب باز مي دارد. ورزش هاي سنگيني مانند بوكس، فوتبال، واليبال و بسكتبال كه امكان تماس با بيني در آن ها بيشتر است، مي تواند براي شما خطرناك باشد.

شنا کردن بعد از عمل زیبایی بینی چگونه است؟

بعد از عمل زیبایی  بینی باید به مدت 4 الی 6 هفته از شنا کردن خودداری کنید. شناکردن و سونا باعث می شود می شود که بینی خونریزی کند و باکتری ها ی موجود در آب باعث عفونت آن شوند.

هرگونه فشار تورم بینی را افزایش داده و همین روند بهبودی را به تعویق می اندازد پس تا 6 ماه پس از جراحی از شیرجه زدن خودداری کنید.

رشته تربیت بدنی و جراحی بینی

اگر رشته شما تربيت بدني است و مي خواهيد عمل بيني انجام دهيد، بايد بعد از عمل، تا سه ماه از انجام ورزش هاي سنگين خودداري كنيد.

فعاليت هايي كه انجام مي دهيد بايد سبك باشند و تا حد امكان تماس خود را با افراد كمتر كنيد.

تنيس بعد از عمل جراحي

تنيس را بعد از سه هفته  مي توانيد را به آرامي شروع كنيد و به مرور زمان فعاليتتان را افزايش دهيد.

فوتبال بعد از عمل بینی

سه ماه پس از عمل رينوپلاستي، مي توانيد شروع به انجام ورزش هاي سنگيني مثل فوتبال كنيد.

بوكس بعد از عمل جراحي

اكثر پزشكان بعد از عمل، انجام ورزش هاي سنگين كه احتمال شكستي در آن ها  بالا است را توصيه نمي كنند. انجام بوكس بعد از عمل جراحي، به بيماران توصيه نمي شود.

ورزش بعد از رینوپلاستی

به صداي بدن تان گوش فرا دهيد.

نداي دروني شما بيانگر نياز هاي دروني شماست. پزشكان عقيده دارند كه گوش فرا دادن به بدن تان، مي تواند به بر آورده كردن نياز هاي اساسي به شما كمك كند.

اگر بعد از عمل جراحي احساس كرديد كه نيازمند استراحت بيشتري هستيد بهتر است فعاليت تان را تا جاي ممكن به تاخير بيندازيد. گرچه ممكن است در اوايل روز هاي درمان از عدم فعاليت خود كلافه شويد، اما با كمي صبر و تامل به نتيجه مطلوب خود خواهيد رسيد.

در پایان

بیشتر ورزشکاران تصور می کنند با توجه به فعالیت های ورزشی دارند، نمی توانند جراحی بینی را انجام دهند ، اما این تصور کاملا اشتباه است، زیرا ورزشکارن هم میتوانند جراحی بینی را انجام دهند و با رعایت توصیه های پزشک پس از مدت زمانی مشخصی به مرور به فعالیت های ورزشی خود ادامه دهند.​ جهت کسب اطلاعات بیشتر از کارشناسان تاپ کلینیک، از طریق شماره درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول رینوپلاستی ورزشکاران

اثر فعالیت های کششی بعد از عمل جراحی بینی چگونه است؟

فعالیت های کششی باعث پاره شدن بخیه ها و کاهش سرعت بهبود می شود. فعالیت های کششی در دو هفته بعد از جراحی بینی توصیه نمی شود.

چه زمانی  میتوان تمرینات سنگین ورزشی را بعد از عمل بینی شروع کرد؟

بنا به تشخیص پزشک، 4 الی 6 هفته بعد از جراحی بینی ورزشکاران نباید تمرینات سنگین را انجام دهند.همچنین باید قبل از شروع تمرینات سنگین، از زنه های سبک استفاده کنند.

آیا بعد از جراحی بینی میتوان شنا کرد؟

حدودا 8 هفته بعد از جراحی بینی باید از شنا کردن بپرهیزید، زیرا میتواند باعث عفونت و خونریزی بینی شود. همچنین تا 6 ماه باید  از شیرجه زذن در آب خودداری کنید.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹