تغذیه مناسب قبل و بعد از عمل بینی

تغذیه قبل و بعد عمل بینی

بیشتر متقاضیان عمل جراحی در صورتی که از طرف پزشک کاندید مناسبی برای عمل باشند در مورد تغذیه قبل از عمل و مواد حساسیت زایی که نباید بخورند سوال می کنند.

اگر عمل بینی را انجام نداده اید یا می خواهید انجام دهید لازم است که بدانید که هر چیزی را که قبل از عمل و بعد از عمل مصرف می کنید تاثیر بسزایی در نتیجه جراحی و دوران نقاهت شما دارد.

به همین دلیل ما در این مقاله به شما می گوییم که قبل از جراحی بینی و بعد از جراحی چه غذاهایی را بخورید و چه غذاهایی برای شما مضر است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جراحی زیبایی بینی، مشاوره و رزرو میتوانید از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

09394216199

مواد غذایی مضر قبل از عمل بینی

یک سری مواد غذایی هستند که التهاب را افزایش و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند و این برای عمل جراحی خطرناک است.

بنابراین لازم است یک ماه قبل از عمل مصرف غذاهایی همچون نمک، شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده مانند آرد سفید و برنج را کم کنید.

غذاهایی که لخته خون ایجاد می کنند را یک هفته قبل از جراحی مصرف نکنید. این غذاها شامل: مکمل های ویتامین و گیاهی، کپسول امگا 3، زنجبیل، چای سبز، تخم کتان، بادمجان، سیر، گوجه فرنگی و سیب زمینی و همچنین الکل، کافئین وشیرین کننده های مصنوعی

غذاهایی که باید از خوردن آن ها صرف نظر کنید شامل ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B، ویتامین K، روغن ماهی.

غذاهای حساسیت زا حتی اگر به آن حساسیت ندارید ممنوع

شاید بگویید که ما به غذایی یا چیزی حساسیت نداریم اما در کل باید از غذاهای حساسیت زا دور بمانید.

این غذاها شامل:

  • بادام زمینی
  • تخم مرغ
  • آجیل و خشکبار
  • شیر
  • ماهی و صدف
  • سویا یا گندم

رژیم غذایی بعد رینوپلاستی

غذاهایی که بهبودی را کاهش می دهد

بعضی از غذاها باعث کند شدن دوره نقاهت و بهبودی می شوند و تاثیر منفی بر گردش خون دارند و حتی در روند بیهوشی ممکن است اختلال ایجاد کنند.

این غذاها شامل:

  • فلفل قرمز
  • چای سبز
  • گوجه فرنگی
  • سیر
  • دانه کتان
  • سیب زمینی
  • بادمجان

توجه داشته باشید که شما می توانید رژیم عادی خود را دوباره شروع کنید، این موارد یک توصیه احتیاطی است.

رژیم غذایی قبل از عمل بینی

24این غذاها ساعت قبل از عمل ممنوع

24 ساعت قبل از عمل باید از غذاهایی که فیبر بالایی دارند خودداری کنید. چون این غذاها هضم طولانی تری دارند. این غذاها شامل میوه و سبزیجات هستند.

این غذاها شامل:

  • میوه هایی همچون سیب، تمشک، پرتقال و گلابی
  • سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، نخود فرنگی و کنگر فرنگی
  • غذاهای پرفیبر مانند ماکارونی با گندم سبوس دار، جو دو سر، نان سبوس دار، لوبیا و عدس

غذاهای شب قبل از جراحی

بیشتر سوال بیماران این است که شب قبل از جراحی چه غذایی را بخوریم یا نخوریم؟ شما باید نوشیدنی و غذاهایی را بخورید که زود هضم باشند تا دستگاه گوارش شما تمیز باشد.

قبل از عمل جراحی از نوشیدنی های شفاف مثل آب، سودای لیمو و آب سیب استفاده کنید. از قهوه همراه با خامه، نوشابه و شیر و آبمویه های دارای پالپ خودداری کنید.

مواد غذایی مفید قبل از عمل بینی

همانگونه که می دانید مراقبت های قبل و بعد از عمل بر روند بهبودی و نتیجه جراحی تاثیر گذار است. این موارد احتیاطی صرفا رژیم غذایی درست نیست.

در کل هدف این مقاله روی باید ها و نباید های غذایی است. لازم است بدانید که قبل از عمل چه غذاهایی برایتان مفید است.

این غذاها شامل موارد زیر است:

مصرف پروتئین قبل از عمل

بعد از عمل بینی ساخت کلاژن برای پوست و استخوان و ماهیچه مهم است. همچنی مصرف پروتئین برای داشتن سیستمی ایمنی قوی مهم و حیاتی است.

خانم ها به ازای هر کیلو 1.2 گرم باید پروتئین مصرف کنند و آقایان به ازای هر کیلوگرم باید 1.5 گرم پروتئین مصرف کنند.

بهترین منابع برای پروتین شامل:

  • ماهی
  • مرغ
  • بوقلمون
  • گوشت گاو
  • ماست کم چرب
  • آجیل
  • کینواو انواع لوبیا

مواد پروتئینی برای عمل بینیمصرف میوه و سبزیجات قبل از عمل

میوه ها و سبزی هایی که سرشار از ویتامین A، ویتامین C، سلینویم و منگز هستند دارای رادیکال های آزاد هستند که این رادیکال ها یک واکنش طبیعی در برابر استرس هستند.

منابع مهم میوه و سبزیجات شامل:

  • منبع مهم ویتامین A: کلم و اسفناج،
  • منبع مهم ویتامین C: مرکبات و فلفل سبز
  • منبع سلینیوم: قارچ، کلم و اسفناج
  • منبع منگنز: تمشک، آناناس و موز
  • آناناس برای کاهش تورم و کبودی
  • چغندر برای کاهش زمان بهبودی

اگر در طول روز از میوه و سبزیجات رنگارنگی استفاده می کنید نگران نباشید چون مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت می کنید. مصرف تمامی میوه و سبزیجات قبل از عمل لازم و ضروری نیست.

مصرف آب قبل از عمل

مصرف آب قبل از عمل مزایای خاص خود را دارد پس حداقل روزانه 2 لیتر آب بنوشید.

بلافاصله بعد از جراحی چه غذاهایی بخوریم؟

 بعد از جراحی ممکن است احساس گرسنگی کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که احتیاج به جوییدن ندارند و فشاری به بینی وارد نمی کنند. سوپ جوی ولرم نمونه ای از غذای مطلوب بعد از عمل بینی است. اگر حالت تهوع دارید و تمایلی به غذا خوردن ندارید می توانید آب و آبمیوه مصرف کنید.

بهترین مواد غذایی بعد از عمل بینی

بعد از عمل در روزهای اول نباید غذاهایی که زیاد جوییدنی هستند مصرف کنید. غذاهایی که باعث افزایش تورم و خونریزی می شوند را حداقل چند هفته بعد از عمل نباید مصرف کنید.

این غذاها شامل مواردی چون:

مصرف غذاهای جویدنی ممنوع

مصرف نکردن غذاهای جوییدنی به معنی محدود کردن رژیم عذایی نیست. دراین جا هدف کاهش عوارض جراحی بینی است و نباید به بینی فشار وارد شود. پس غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد داند را کنار بگذارید و غذاهای نرم و آبکی ر ا انتخاب کنید.

عدم مصرف الکل و کافئین

لازم است بدانید که الکل، رقیق کننده خون است و خونریزی، لخته شدن خون و تورم بعد از جراحی را افزایش می دهد. کافئین نیز فشار خون را بالا و مشکلاتی را برایتان به وجود می آورد. بنابراین الکل و کافئین را تا یک هفته بعد از جراحی مصرف نکنید.

مصرف نمک

اگر در مورد مصرف نمک نگران هستید بهترین کار مشورت با پزشک است. مصرف بالای میزان نمک منجر به نگهداری آب و در نتیجه تورم بینی می شود.

غذاهای داغ یا خیلی سرد ممنوع

بعد از عمل جراحی مراقبت دمای غذایی که می خورید باشید چرا که غذاهای داغ یا خیلی سرد می تواند باعث ناراحتی تان شود.

غذاهای خیلی داغ ممکن است دهانتان را بسوزاند پیشنهاد می کنیم در روزهای اول سوپ داغ و غذاهای داغ را نخورید. غذاهای سرد ممکن است باعث گزش در دندان و دهان شود و سر درد بگیرید و همین باعث می شود که شرایط شما بدتر شود.

نکات مهم در مصرف غذا برای قبل و بعد از عمل

اگر قرار است زیر تیغ جراحی بروید لازم است بدانید که در حین جراحی پروتئین های بدن تجزیه می شود برای همین لازم است که بدنتان کربوهیدرات و پروتئین های لازم را قبل از عمل دریافت کند.

بنابراین بهتر است انواع منابع پروتئینی از گوشت سفید مانند ماهی و مرغ و کوشت قرمز قبل و بعد از عمل مصرف کنید.

وقتی که دچار استرس می شوید از طریق ادرار کلسیم دفع می کنید پس بهتر است که آن را با مواد غذایی کلسیم دار جبران کنید.

برای بهبود سریع زخم ها از ویتامین های C و زینک استفاده کنید. زینک را می توانید به صورت قرص یا در منابع غذایی مانند گوشت و مرکبات مصرف کنید.

چرا بعد از عمل بینی نباید آب خورد

بعد از جراحی بینی، پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که برای مدت زمانی آب ننوشید. دلیل این توصیه‌ها عبارتند از:

  1. خطر تغییر شکل و جابجایی: بعضی از جراحی‌های بینی که شامل تغییر شکل استخوان‌های بینی و بافت‌های نرم است، در صورت خوردن آب، ممکن است باعث تغییر شکل و جابجایی استخوان‌ها و بافت‌های نرم بینی شوید.
  2. خطر عفونت: پس از جراحی، منطقه بینی حساس و آسیب پذیر است. در صورت خوردن آب، ممکن است باعث ورود باکتری یا عفونت به منطقه جراحی شود.
  3. خطر تشدید خونریزی: در صورت خوردن آب سرد، عروق در منطقه جراحی ممکن است تشدید شده و منجر به خونریزی بین دستگاه عروقی شود.
  4. خطر آسپیراسیون: نوشیدن آب بلافاصله پس از جراحی بینی می تواند منجر به آسپیراسیون شود، آسپیراسیون زمانی اتفاق می افتد که مایعات یا حتی غذا به طور تصادفی به جای معده وارد ریه ها شود، و باعث ذات الریه یا سایر عوارض خطرناک شود، به خصوص اگر سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری زمینه ای داشته باشید.

توصیه جراحان تاپ کلینیک

رژیم غذایی برای هر شخص متفاوت است. جراح شما را در نحوه مصرف مواد غذایی و باید ها و نبایدها آگاه می کند. مصرف غذاهای سالم و شفا بخش، مشکلات بعد از جراحی را کم می کند و روند بهبودتان را افزایش می دهد.

کلام آخر

در این مطلب به طور کامل در مورد مواد غذایی که باید و نباید قبل و بعد از جراحی بینی مصرف کنید توضیح دادیم. کاهش خطرات جراحی به خودتان بستگی دارد چرا که انتخاب یک جراح خوب که بتواند شما را به خوبی راهنمایی کند و انجام دادن دستورات وی قبل و بعد از عمل مهم است.

شما می توانید جراحی بینی خودتان را به دست جراحان با تجربه ما در تاپ کلینیک بسپارید و مطمئن باشید که بینی شما، به بهترین و جدید ترین شیوه جراحی خواهد شد.

همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد عمل بینی و تاثیر دارو های مختلف بر عمل بینی می توانید با مشاوران متخصص ما در حوزه عمل های زیبایی در مرکز مشاوره تاپ کلینیک تماس گرفته و سوالات و ابهامات خود را در این مورد حل کنید و از خدمات مشاوره رایگان ما بهرمند شوید.

09394216199

سوالات متداول تغذیه قبل و بعد از عمل رینوپلاستی

چرا مصرف آناناس قبل و بعد از عمل بینی مهم است؟

طبق توصیه پزشکان مصرف آناناس برای قبل و بعد از عمل بینی مهم است چرا که آناناس حاوی برملین است که با خواص خود باعث کاهش التهاب، کاهش کبودی و تسکین دهنده حالت تهوع است.

چند ساعت قبل از عمل چه چیزی بخورم؟

شما برای عمل باید ناشتا باشید و معدتان پر نباشد.

بعد از جراحی بینی چه چیزی بخورم؟

در روزهای ابتدایی ازغذاهای آبکی و نرم استفاده کنید و مصرف غذاهای تند و شور را کنار بگذارید.

چرا رژیم غذایی برای جراحی مهم است؟

کارهایی جود دارد که کمک می کند زودتر بهبود پیدا کنید و در نتیجه جراحی نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال یک رژیم غذایی و مصرف آب کافی به کاهش ورم بینی و کاهش خطرخونریزی موثر است.

رینوپلاستی



دکتر فرشاد مختاری نژادمشاهده نوشته ها

دکتر فرشاد مختاری نژاد

تخصص جراحی عمومی - دکترای حرفه‌ای پزشکی | محتوای فوق زیرنظر دکتر فرشاد مختاری نژاد متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی با شماره نظام پزشکی: 109793 نگاشته شده است. درباره ما - فیس بوک - اینستاگرام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با دکتر: ۰۹۳۹۴۲۱۶۱۹۹